Chlupaté zvířátko – malba akvarelem technikou mokré na mokré

Dnes se seznámíme s novou malířskou technikou, která se jmenuje mokré na mokré. Jak už název napovídá, budeme pracovat s vodou. U této techniky je důležité nanášení mokté barvy na mokrý povrch, díky čemuž se barva rozpíjí a vzniká chlupatý efekt.

Vy si tuto techniku vyzkoušíte při tvorbě zvířátka. Nejprve si zvolte, jaké zvíře budete malovat. Je to jen na vás – můžete namalovat vaši kočičku, psa, křečka, nebo nějaké zvíře z internetu. Nejlepší bude, když si vyberete takové zvířátko, které má hodně chloupků, nebo pěří, aby na něm tato technika vynikla.

K tomuto úkolu budete potřebovat papír (stačí velikost A4, volte spíše tvrdší papír a bude také lepší, když si jej ke stolu připevníte krepovou páskou, aby se vám papír pod nánosy vody moc nekroutil), vodovky (kdo nemá vodovky, ten použije tuš a kdo nemá ani jedno, ten mi napíše a domluvíme se na zapůjčení vodovek ze školy), štětec a tužku.

Nejprve si na papír nakreslete zvolené zvíře tužkou. Nebojte se, když se vám kresba moc nepovede, tato kresba potom nepůjde vidět, jde spíše o to, abyste si tužkou nakreslili hrubé obrysy tvaru zvířete.

Potom si vemte štětec a namočte jej do vody. Takto pořádně namočeným štětcem vyplňte celou kresbu zvířete (jako kdybyste měli zvíře vybarvit vodou). Vyhněte se očím, ty by měly zůstat nerozpité, tudíž suché. Všude tam, kde je voda, bude barva rozpitá a všude tam, kde voda není, se barva rozpíjet nebude.

Potom, co jste si vybarvili kresbu zvířete vodou, si namočte štětec do barvy a začněte do vody děla kaňky. Uvidíte, jak se barva v takto velkém množství vody rozpíjí do ztracena a bude vytvářet chlupatý efekt. Vytvářejte barevné kaňky podle potřeby tak, abyste jimi vyplnili celou kresbu zvířátka a vodní plochu tak zabarvili.

Důležité je, abyste měli papír položený na stole, dokud malba nezaschne. Kdybyste jej zvedli dříve, malba by vám celá ztekla a obrázek by se zničil. Také si dejte pozor, abyste to s množstvím vody nepřehnali a papír si nerozmočili. Zkuste si nejprve tuto techniku na kousku papíru – uvidíte, kolik vody je potřeba k rozpití barvy.

Pro lepší pochopení této techniky přikládám toto video, kde umělkyně vytváří kočku.


Tato kočička má rozpitou nejvíce zadní část, která je také nejtmavší. Světlé části vytvoříte velkým naředěním černé vodovky.

Zde je krásně vidět, že se začalo s nanášením barvy od zadní levé nohy, která je nejtmavší. Čím více se barva rozpínala, tím méně byla tmavá.

Když budete chtít vytvořit i světlé části v tmavém podkladu, stačí, když na barvu přiložíte papírový ubrousek, který vodu spolu s barvou vysaje a vám vznikne světlý podklad.

Můžete si zkusit pracovat i se světlejšími barvami, stačí, když barvy použijete jen trošku a necháte ji pořádně rozplynout do ztracena.

Kdo by chtěl zkusit namalovat nějakého opeřence, zde je pěkný příklad. Kohoutek má nejvíce barvy na zadní části, na jeho hrudník byla použita naředěná barva a hodně vody.

Můžete si zkusit pracovat i svíce barvami najednou. V tom případě ale pozoir, abyste barvy nekladli těsně vedle sebe, protože by se vpily dohromady. Ovšem i to by byl zajímavý efekt.

Jednoduchý ptáček na závěr, který má rozpitou jen přední část tělíčka.

Nebojte se zkoušet vytvářet různé barevné flíčky. Když budete chtít experimentovat, zkuste si vedle sebe například pokapat dvě odlišné barvy, jejich společným sloučením vám vznikne nový odstín.
Těším se na vaše díla, opět mi je prosím zašlete na mail Myroniukova@zusteplice.cz a příští týden se znovu těším na Teamsech!












Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tvorba superhrdiny

Zoologická zahrada z čísel

Papírový hyacint